Empátia önmagunkkal

Mentálhigiéné - Fókuszolás - Relaxáció

Vipassana: a tudat extrém sportja

2018. július 05. 06:06 - Gyurcsek András

vip_ok.jpg

10 napon keresztül napi 10 óra meditáció. A résztvevők végig vállalják a „nemes csendet”, azaz némák maradnak, és az élőlényekkel kapcsolatban mindenféle kommunikációs csatornát kerülnek, beleértve a jelbeszédet és a szemkontaktust is.

Amikor jelentkeztem a kurzusra a tanulási vágy mellett erős volt bennem a kíváncsiság is, érdekelt, hogyan reagálok egy ilyen extrém szituációra. Volt még egy adag sznobizmus is a motivációban, meditáló körökben gyakran felmerült beszélgetések alatt a Vipassana 10 nap, és a nekem szegezett kérdésre, hogy voltam e már, mindig is szerettem volna egy magabiztos félmosoly kíséretében azt felelni, hogy természetesen igen.

45 nő és 45 férfi vehet részt egy kurzuson, a nemek végig el vannak határolva egymástól, magas paravánok által kijelölt útvonalak vannak kiképezve külön a nőknek és külön a férfiaknak, hogy még véletlenül se találkozzanak. Mindössze 4 ember távozott idő előtt, volt, aki hisztérikus rohamot kapott, bár a „bekattanás” megítélése átértékelődött bennem, szerintem a pánikszerű menekülés teljesen érthető és „normális” reakció lehet egy ilyen szélsőséges szituációban.

 A jelenben lenni

A pillanat megélésének fontosságáról annyi helyen olvastam, hogy már teljesen evidenciaként tekintettem rá, mondhatni közhelynek tartottam annak ellenére, hogy a hétköznapokban ennek gyakorlását, rövid szakaszoktól eltekintve, egyáltalán nem gyakoroltam. A mindennapokban leginkább a jövőben tartózkodtam tartósan. Utaztam, de már a célpontnál szerettem volna lenni, mire oda jutottam már azt tervezgettem milyen lesz a következő programponton, emellett gyakran rágódtam a múlton, de a jelen többnyire kicsúszott a kezeim közül.

A Vipassana 10 napos néma elvonulás során viszont sikerült az elméletet átültetni a gyakorlatba, mindenféle erőlködés nélkül megvalósult a 100 százalékos jelenben levés.

Ugyanis a kurzus alatt 1 órás meditációs ülések követik egymást, a köztes időben sem történik hatalmas változás. Lehet sétálni, de a mozgástér korlátozott, elég gyorsan kiismerhető a környezet, a kullancsok miatt nem jó ötlet feküdni a fűben, szóval a szünetekben is maradnak az ülések. Teljes kommunikációs blokád van végig, szóval tilos mindenféle kontaktus a többi emberrel, a telefonok és az összes telekommunikációs eszköz elzárásra kerül, írni, olvasni sem szabad. Tehát a résztvevők gyakorlatilag némán ülnek szinte végig, a környezetben történnek csak apró változások. Egy ilyen szituációban teljesen értelmetlen az eljövendő eseményre várni, mivel a közeljövő előreláthatóan nem fog változást hozni. Ugyanaz lesz, mint ami az adott pillanatban már van, a környezetben lesznek apró eltérések. Így a résztvevő néhány nap után ténylegesen a pillanatban fog élni elengedve az eljövendő események várását és tervezését ugyanúgy, mint a múlton való tépelődést.

A tényleges és valóságos kikapcsolódás nagyon hasznosnak bizonyult, visszatérve hétköznapi világomba más szemmel láttam a környezetemet és önmagamat, és ez a szemléletváltás tartósnak bizonyult.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://self-empathy.blog.hu/api/trackback/id/tr3114094051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Editor_ 2018.07.07. 01:44:09

Erről az egészről, a 10 napról, hogy hogyan telt (pl. étkezések, alvás ... stb) + a helyszínről (bútorok, környezet ... stb) irhattál volna bővebben is.

Gyurcsek András 2018.07.07. 05:22:40

@Scriptor.: Igyekszem röviden írni, nem akarom túltolni, de válaszolok szívesen a felmerült kérdésekre. Egy tábor volt kibérelve Salgótarján peremén, 4 ágyas faházakban aludtunk, de 2-3 fő volt max. egy szobában. Az ébresztő 4-kor volt, lámpaoltás 10-kor. Volt reggeli és ebéd bőségesen (vegetáriánus kaja svédasztalos rendszerben), vacsorára már csak gyümölcs. Ellenérték nincs meghatározva, a végén annyit fizetsz amennyit gondolsz, felajánlás rendszerben. Ha bővebben szeretnél infót kapni, keress rá a Goenka, Vipassana szavakra.

Editor_ 2018.07.07. 09:10:25

@Gyurcsek András: Köszi! Nagyon érdekes. Soha nem hallottam hasonlóról. Nem gondoltál arra, hogy sokkal bővebben írj az élményeidről? Arról, hogy mi zajlott benned? naplószerűen. Ez olyasmi, amiről megfontolandó egy részletes írás. (Akár egy könyv is.)
... Utánaolvasok a Goenka, Vipassana szavakra keresve, ahogy ajánlottad.

Gyurcsek András 2018.07.07. 18:43:46

@Scriptor.: Meglehet, hogy írok, jó ötlet!
süti beállítások módosítása