Empátia önmagunkkal

Mentálhigiéné - Fókuszolás - Relaxáció

Hogyan kerülhetjük el a manipulációt?

2018. augusztus 03. 06:45 - Gyurcsek András

ma2.jpg

Széles körben elterjedt nézet szerint az érzelmi manipuláció mindig kívülről jön, valaki vagy valakik át akarnak verni bennünket… pedig a dolog jóval árnyaltabb, a folyamat megértéséhez érdemes magunkba néznünk. 

Az érzékszervi tapasztalással a külvilágról szerzünk információkat, majd ezeket feldolgozva érzelmeket élünk át. A megjelenő érzelmek is teremtenek érzéseket, ami már egyfajta belső kommunikációnak felel meg. Rengeteg szólás-mondás utal erre, az például, hogy „a hideg futkos a hátamon” félelem generálta érzés, és nem a külső hőmérsékletre adott reakció. Bár, hogy mikor, melyik érezhető, nem mindig egyértelmű. Teszem azt, ha a téli fagyban összefutunk egy kiéhezett farkas csordával, megvan az esélye, hogy több minden is futkoshat a hátunkon egyidőben. De ez elég extrém helyzet, előfordulási esélye a Kárpát-medencében elhanyagolható. Térjünk vissza a biztonságos szobahőmérsékletű szobába, ahol nyugalomban lehetünk az elmélyüléshez, és vadállatok is maximum az elménk rejtettebb zugaiból bukkanhatnak fel, és mivel empatikusak vagyunk magunkkal, nem futunk el előlük, hanem érdeklődve fordulunk feléjük, még ha kissé félünk is közben. Így élő kapcsolat jön létre belső világunkkal, érzéshez kapcsolunk érzelmet, majd megfigyeljük, hogy az érzelem milyen érzést váltott ki a testünkben és így kapcsolunk át, helyezzük a fókuszt ide-oda. Ezzel a gyakorlattal megvalósul az empatikus együttlét önmagunkkal.

A zombilét hátrányai

Nekem sokáig nem volt valós kapcsolatom a belső világommal, évtizedekig éltem érzelmi vakságban úgy, ahogy egy „rendes férfiembertől az elvárható”. A fordulatot egy masszőrrel való beszélgetés hozta meg, aki kérdezgette, hogy milyen érzés van a testemben itt-ott, a bal vállamban, a jobb fücimpámban stb… és én akármennyire koncentráltam, nem tudtam megmondani, sőt azt sem tudtam megfogalmazni, mit érzek úgy általában. Be kellett látnom, hogy komoly hiányosságaim vannak e téren. Most már világos, hogy ezt a „szellem - létet” én okoztam magamnak, mert gyakorlattá tettem, hogy a megéléseimet rendszeresen manipuláltam: ha nem tetszett egy érzelemi állapot, vagy nem tudtam mit kezdeni vele, erőszakosan megváltoztattam, többnyire valami tudatmódosító szerrel vagy egyéb provokációval (empatikus együttlét helyett). Többnyire negatívnak tartott érzelmek (szomorúság, félelem), esetén éltem az eltereléssel, viszont az érzelmeknek csak az elménk ad előjelet, amúgy az összesnek megvan a pozitív és a negatív oldala is. Ráadásul ezek mind egy csomagban vannak, nem lehet a nem tetsző dolgokat ignorálni, mert ezt az öröm érzésének képessége is megsínyli, aztán már csak stimulálással érhető el, abból is egyre nagyobb dózis szükséges idővel, és már ott is vagyunk a függőség előszobájában.

ma.jpg

Zsák a foltját

Érzelmeink manipulálásának egyéb következménye is van.
Számtalanszor hallom a környezetemben a fájdalmas kifakadást:

Megint átvertek, úgy tűnik, vonzom a bajt!

Ha tartós hazugságban tartjuk magunkat önmagunkkal szemben, és elmaszatoljuk érzelmeinket, akkor ezt környezetünk tagjai is megérzik tudat alatt, és ők is hazudni fognak nekünk és manipulálni fognak. Hiszen, úgy látszik, erre van igényünk. Viszont, ha őszinte figyelemmel viseltetünk önmagunk iránt, kifele is látszódik majd, hogy igényünk van az igazságra és el is tudjuk viselni azt.

Jó hír, hogy a lefelé húzó spirál megállítható és visszafordítható. Kialakíthatunk empatikus együttlétet önmagunkkal fókuszolással, ami tanulható technika. A folyamat kezdetben kísérővel történik, de idővel segítség nélkül is alkalmazható.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://self-empathy.blog.hu/api/trackback/id/tr8814159067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása